https://farnostkriva.sk

Pápež otvára Svätú bránu Baziliky svätého Petra, čím sa začína „Jubileum nádeje“

Vatikán (CNS) – Pápež František v tichu Štedrého večera otvoril Svätú bránu Baziliky svätého Petra, čím odštartoval to, čo nazval „Jubileum nádeje“.

Keď sa dvere otvorili, zvony baziliky začali biť.

Po prečítaní krátkeho úryvku z Jánovho evanjelia, v ktorom sa Ježiš opisuje ako „dvere“, pápež František nakrátko opustil átrium baziliky, čím spôsobil istý zmätok. Ale keď si kardináli v prvom rade sadli, ostatní urobili to isté.

O tri minúty neskôr sa pápež vrátil. Na invalidnom vozíku ho vytlačili po rampe k Svätým dverám. V tichosti sa zdvihol zo stoličky, aby päťkrát zaklopal, a pomocníci vo vnútri pomaly otvorili dvere, ktoré boli zarámované girlandou zo zelených borovicových konárov, zdobených červenými ružami a zlatými šiškami.

Otvorenie Svätej brány Baziliky svätého Petra je neodmysliteľnou súčasťou osláv jubilejných rokov katolíckej cirkvi od Svätého roku 1450, uviedol Vatikán.

Pápež František si vybral „Pútnici nádeje“ ako tému Svätého roku 2025, ktorý sa začal 24. decembra a potrvá do 6. januára 2026.

Obrad otvárania zdobených bronzových dverí sa začal vo vnútri baziliky čítaním biblických pasáží v rôznych jazykoch prorokujúcich narodenie Spasiteľa, „ktorý prináša do nášho sveta svoje kráľovstvo pokoja“, ako vysvetlil lektor.

Potom, aby sa zdôraznilo, ako narodenie Ježiša „ohlasuje úsvit nádeje v našom svete“, bolo ohlásené evanjelium svätého Matúša o narodení Ježiša.

Zbor, ktorý sa uviedol hlaholom trúb, spieval: „Poďme sa radovať do domu Pánovho.

„Kroky, ktoré teraz robíme, sú krokmi celej cirkvi, pútnika vo svete a svedka pokoja,“ povedal pápež zhromaždeným kardinálom, biskupom, ekumenickým hosťom a veriacim laikom v átriu baziliky.

Pápež pokračoval: „Držiac sa Krista, skaly našej spásy, osvieteného jeho slovom a obnovenej jeho milosťou, môžeme prekročiť prah tohto svätého chrámu a vstúpiť tak do obdobia milosrdenstva a odpustenia, v ktorom každý muž a žena môžu stretnúť a prijať cestu nádeje, ktorá nesklame.“

Pápež František sa v duchu biblických jubilejných tém zmierenia a odpustenia modlil, aby Duch Svätý obmäkčil zatvrdnuté srdcia, aby sa „nepriatelia opäť mohli medzi sebou rozprávať, protivníci si mohli podať ruky a ľudia sa usilovať o spoločné stretnutie“.

„Daj, aby cirkev verne svedčila o tvojej láske a aby žiarila ako životne dôležité znamenie blaženej nádeje tvojho kráľovstva,“ modlil sa.

Normálne zostáva Svätá brána napravo od centrálnych dverí baziliky zapečatená tehlami, čo je symbolická pripomienka bariéry hriechu medzi ľuďmi a Bohom. 16 panelov na bronzových dverách ilustruje kľúčové momenty v dejinách spásy, vrátane pádu Adama a Evy, zvestovania Ježišovho narodenia, Krista predstaveného ako pastiera zachraňujúceho stratenú ovcu, ukrižovania a zmŕtvychvstalého Ježiša zjavujúceho sa učeníkom.

Desať detí z 10 rôznych krajín, držiacich sa za ruky so svojimi rodičmi, prekročilo prah po pápežovi a služobníkoch oltára, ale pred kardinálmi a biskupmi. Potom prešlo 54 ľudí z 27 krajín vrátane Spojených štátov a Kanady, Austrálie, Tanzánie a Toga, Venezuely a Vietnamu. Mnohí z nich nosili tradičný odev svojich národov alebo etnických skupín.

Vatikánska tlačová kancelária ani jubilejná tlačová kancelária nezverejnili mená pútnikov ani nevysvetlili, ako boli vybratí.

Medzi prvými, ktorí prekročili prah, boli aj predstavitelia iných kresťanských cirkví. Dikastérium na podporu jednoty kresťanov vo vysvetľujúcej poznámke uviedlo: „Vstup cez Svätú bránu vyjadruje ochotu nasledovať a nechať sa viesť jednorodeným Božím Synom.

Najmä v roku, keď sa bude oslavovať 1700. výročie Nicejského koncilu, ktorý slávnostne definoval základy kresťanskej viery, rituál „je prejavom viery, ktorú všetci kresťania zdieľajú v Ježišovi, Večnom Slove, ktoré sa stalo človekom. “, stálo v poznámke.

Dodala však, že účasť ekumenických hostí „nesmie byť interpretovaná ako pokus spájať ich s prvkami jubilea, ako je jubilejný odpust, ktoré nie sú v súlade s praxou ich príslušných komunít“.

V skutočnosti „predávanie“ odpustkov pomohlo podnietiť protestantskú reformáciu; prax bola neskôr zakázaná Tridentským koncilom.

Katolícka cirkev verí, že Kristus a svätí nazhromaždili poklad zásluh, z ktorého môžu čerpať iní veriaci – ktorí sa modlia a kajúcne – na zníženie alebo zrušenie trestu, ktorý im patrí za hriechy, ktoré spáchali. Púť, spoveď, prijímanie a modlitba za prijatie odpustkov je kľúčovou súčasťou Svätého roka.

zdroj: Catholic Review  

videozáznam tu: https://www.youtube.com/live/dhmiM3IXATc?si=9gSL-CCGvqMWJZHw